האם כדאי למוזיקאים להדפיס דיסקים? הדעה הטרנדית שאפשר לפגוש אותה בין לא מעט מוזיקאים. כאלה שסבורים שהעולם האמיתי הוא עולם הרשתות החברתיות, היא:
"דיסקים זה סוס מת. יחי המלך החדש – הסטרימינג!"
הפוסט הזה לא פונה למוזיקאים האלה. הפוסט מיועד לאלה מכם שמתייחסים לקריירה המוזיקלית שלהם מעט יותר ברצינות, ויודעים שהאמת מעט יותר מורכבת.
אז האם כדאי לכם להדפיס דיסקים?
התשובה הקצרה היא – זה תלוי
מי שרוצה בכ"ז תשובה מעט יותר ארוכה, מוזמן לקרוא את הפוסט הזה. ובו אספר על: 6 דברים שמשפיעים מאוד על הסיכוי למכור דיסקים
ממליץ לכם גם לקרוא: 10 טיפים שיעזרו לכם למכור הרבה יותר דיסקים בהופעות
++
מתי היתה הפעם האחרונה שקניתם דיסק?
רובנו גדלנו על דיסקים. יש לנו זיכרונות נהדרים שקשורים אליהם. אבל עברו כבר כמה שנים טובות מאז שאני קניתי את הדיסק האחרון שלי מאמאזון, ועוד יותר שנים עברו מאז שקניתי בפעם האחרונה דיסק בחנות תקליטים "אמיתית".
לפני 3-4 שנים, העברתי את כל אוסף הדיסקים שלי להארדיסק ולענן (לקח לי משהו כמו 5 חודשים… בכל זאת, זה אוסף של אלפי דיסקים), ואת הדיסקים אחסנתי בקרטונים במחסן.
הענן הפרטי שלי יחד עם ספוטיפיי, משרת את כל צרכיי.
אני ממשיך לקבל מידי פעם דיסקים ממוזיקאים בועידות מוסיקה שונות (למרות שאני מעדיף לקבל לינק) או בהדסטארט (למרות שאני מעדיף הורדות)
בקיצור, בשבילי הדיסקים כבר לא שימושיים. אולי גם בשבילכם
אבל אני לא הקהל שלכם. גם החברים המוזיקאים שלכם לא קהל שלכם. אפילו אתם לא הקהל שלכם.
מה אומרים המספרים?
לצורך התשובה המפורטת נעזרתי בדו"ח המוסיקה של נילסן שיצא בשנת 2018. הדו"ח מספק נתונים מדויקים על צריכת המוסיקה בארה"ב לשנת 2017. (תוכלו להוריד מהלינק את הדו"ח המלא)
התמונה הכללית לא מפתיעה:
- מכירות האלבומים הפיזיים בשנת 2017 ירדו ב-16.5% לעומת 2016.
- אחוז מכירות האלבומים הפיזיים מכלל מכירות המוסיקה לשנת 2017 היה 16.2%.
- צריכת המוסיקה באמצעות דיסקים פיזיים עמדה בשנת 2017 על 21% מכלל צריכת המוסיקה.
- מתוכם – רק 39.1% ממכירות האלבומים הפיזיים הם של מוזיקה חדשה – ולא של אלבומים "קלאסיים"
ועדיין – בשנת 2017 נמכרו בארה"ב אלבומים פיזיים ב-102.9 מיליון דולר
למרות שזו ירידה ענקית משנת 2000 – שנת השיא (943 מיליון דולר מכירות דיסקים פיזיים) – זה עדיין לא מעט כסף.
ולכן התשובה הקצרה לשאלה האם כדאי להדפיס דיסקים פיזיים:
זה תלוי ב-6 סיבות עיקריות
1. זה תלוי בז'אנר המוסיקלי שלכם
הסגנון המוסיקלי שלכם משפיע מאוד על השאלה האם האוהדים שלכם יקנו דיסקים פיזיים.
לפי דו"ח נילסן, אם אתם בתחום ג'אז, מוסיקה קלאסית או מוסיקה לילדים – דיסקים עדיין הם הפורמט הכי פופולרי (41%, 38% ו-42% מכלל צריכת המוסיקה באותם הסגנונות, בהתאמה).
לעומת זאת, אם המוסיקה שלכם היא EDM, היפ הופ או פופ – דיסקים כבר לא ממש רלוונטיים (7%, 11% ו-16% מכלל צריכת המוסיקה באותם הסגנונות, בהתאמה)
ומה עם רוק, אינדי-רוק ויתר הסגנונות? אתם איפשהו בין לבין.
2. זה תלוי בגיל של הקהל שלכם
– בני ה-45+, צורכים חלק גדול מהמוסיקה שלהם באמצעות דיסקים
לעומתם, (בני העשרה. אלה שנולדו בשנות ה-2000) לא משתמשים בדיסקים. הם בטח אפילו לא יודעים מה עושים עם הדיסקיות הכסופות האלה.
ומה עם דור ה-X (אלה שנולדו בשנות ה-60 וה-70) ודור ה-Y – המילניאלז (שנולדו בשנות ה-80 וה-90)? צריכת הדיסקים שלהם נמצאת איפשהו בין הבייבי בומרז ודור ה-Z.
ככל שהגיל של הקהל שלכם עולה – צריכת הדיסקים שלו עולה
3. זה תלוי בכמות ההופעות שלכם
היום אין כמעט חנויות דיסקים. מעט מאוד חנויות "אמיתיות" מוכרות דיסקים. אחוז קטן מאוד מהדיסקים נמכרים בחנויות כאלה.
מכירות הדיסקים העיקריות מתרחשות בחנויות מקוונות ובהופעות.
בחנויות המקוונות, המצב מעט יותר טוב, גם שם יש ירידה מתמשכת, אם כי המצב לא חד משמעי: אמאזון ממשיכה למכור דיסקים, אבל המכירות בירידה משמעותית. לעומת זאת, באנדקאמפ, דיווחה שבשנת 2017 היתה עלייה של 18% במכירות דיסקים פיזיים דרכה.
בישראל, בו כמעט שוק מכירות דיסקים מקוונות, חלק משמעותי יותר ממכירות הדיסקים קורה בהופעות.
ככל שתופיעו יותר, תוכלו למכור יותר דיסקים
4. זה תלוי אם אתם אומנים חדשים או מוּכּרים (לא מה שאתם חושבים)
באופן שמנוגד להגיון הבסיסי (שלי, לפחות), הנתונים מגלים שדווקא אומנים חדשים מוכרים יותר דיסקים בדוכני המרץ' שלהם בהופעות, מאומנים מוּכּרים ומבוססים.
Achal Dhillon מחברת האינדי-מוזיקה Killing Moon הסביר באחד הפאנלים בוועידת המוזיקה AIM 2017 Indie-Con conference בלונדון, שהסיבה לכך שההכנסות בהופעות ממכירת דיסקים, גדולות יותר אצל אומני אינדי, ובמיוחד אצל אומנים בתחילת דרכם, כי אלה מסקרנים יותר את הקהל, שמצידו רוצה להקשיב להם בבית. זאת לעומת אומנים מוּכּרים, שאת המוסיקה שלהם הקהל מקבל בצורה יותר סדירה, ברדיו ובשאר האפיקים, ולכן הנטייה היא פחות לרכוש את הדיסקים שלהם בהופעות.
אני חושב שההסבר הזה הוא נכון, אבל גם חלקי.
לדעתי, יש כאן גם אלמנט פסיכולוגי שאסור להתעלם ממנו:
כשאנשים נהנים מההופעה ומהמוסיקה של אומן בראשית דרכו, החיבור הרגשי שיווצר בהופעה יגרום להם לרצות לתמוך בו ובמסע שלו, כדי שהוא לא יפסיק. ואחת הדרכים הכי פופולריות לתמיכה כזו היא לקנות דיסקים. גם אח"כ הם אפילו לא יקלפו את הניילון מהדיסק.
לעומת זאת, בהופעה של אומנים שהם כבר מוכרים, התחושה היא שהם כבר "מסודרים" (ולא משנה אם עובדתית זה לא נכון. זו התחושה שיש לרבים: אתה מוּכּר = אתה מסודר כלכלית), ולכן הרצון לתמוך באותו אומן מבוסס באמצעות קניית המוסיקה שלו היא פחותה.
כך או אחרת, למוזיקאים בתחילת דרכם שווה יותר להדפיס דיסקים
5. זה תלוי בחווייה שאתם מספקים
הופעה היא הזדמנות שלכם ליצר חווייה משמעותית ואמיתית אצל קהל הצופים. הופעה טובה, תיצור לכם אוהדים אמיתיים.
ואנשים שחוו חווייה מעולה בהופעה יקנו יותר דיסקים.
- הם יקנו דיסקים, כי הם ירצו "להאריך" את החווייה ולהמשיך אותה גם בבית
- הם יקנו דיסקים, כי זו דרך מאוד מקובלת לבטא את ההערכה על החווייה הנהדרת שגרמתם להם לחוות.
ככל שההופעה שלכם תהיה יותר טובה וחווייתית, תוכלו למכור יותר דיסקים
6. תסתכלו בקנקן לא רק במה שיש בו
בעידן הסטרימינג והיוטיוב, בהם המוזיקה ניתנת בחינם, קשה למכור בכסף את המוזיקה עצמה.
אבל כן אפשר למכור את "המוצר" – את הדיסק הפיזי – בדיוק כמו מרץ' אחרים.
כדי למכור דיסקים בהופעות בעידן הנוכחי, אתם צריכים לשנות את התפיסה שלכם לגבי מה אתם מוכרים:
אתם לא מוכרים מוזיקה. אתם מוכרים מרץ'. מוצר. מזכרת. יצירת אומנות פלסטית. פריט אספנים.
לכן, כדי שתמכרו יותר דיסקים, אתם צריכים לשים דגש בערך הויזואלי והעיצובי של המוצר עצמו. כמו כל פריט מרץ' אחר. קופסת הפלסטיק הסטנדרטית עם התמונה הגנרית כעטיפה, לא יגרמו לאנשים לקנות את הדיסק שלכם.
כמה דוגמאות שנתקלתי בהן רק כדי לעורר את בלוטתהיצירתיות שלכם:
- עטיפות מעניינות ויוצאת דופן
- באנדלים של דיסקים עם פוסטרים אומנותיים או עם סטיקרים
- דיסק שהוא גם ספר, או שמצורפת לו חוברת תמונות נדירות
- עטיפה שהיא מגנט למקרר
- וכו'.
אחת הדוגמאות האהובות עלי מהעת האחרונה היא האלבום Unfold של תהל קליין, בו הדיסק חבוי בתוך "עטיפת האוריגמי", שעיצב תומר אשכנזי. עטיפת האלבום היא יצירת אומנות פלסטי העומדת גם בפני עצמה. המספר המוגבל של העותקים שיוצרו הופך את האלבום גם לפריט אספנות:
עטיפת האלבום Unfold הקליקו על התמונה להגדלה. מעצב מוצר (עטיפה) – תומר אשכנזי; גרפיקה – מגלי וולמן; לוגו – ענבל הרשטיג; קונספט – תהל קליין
לערך המוסף שמקבל רוכש הדיסק הפיזי אין תחליף אמיתי בשום מקום, ודאי לא בסטרימינג. זה מאפשר גם לתמחר את הדיסק הפיזי בתמחור גבוה הרבה יותר ממחיר דיסק סטנדרטישל 40-50 ש"ח.
ככל שהדיסק כמוצר יהיה בעל ערך ויזואלי ועיצובי גבוה יותר לקהל, תוכלו למכור יותר יותר דיסקים
מזכיר לכם לקרוא: 10 טיפים שיעזרו לכם למכור הרבה יותר דיסקים בהופעות
++
לסיכום: האם כדאי למוזיקאים להדפיס דיסקים?
ייתכן שפורמט הדיסק נושם את נשימותיו האחרונות. אבל נכון לעכשיו, דיסקים הם ממש לא סוס מת. אומנים רבים יכולים להוסיף הכנסה לא מבוטלת ממכירת דיסקים.
האם זה רלוונטי עבורכם? האם אתם צריכים להדפיס דיסקים?
זה תלוי בכמה גורמים:
-
בז'אנר המוזיקלי שלכם
-
בגיל הקהל שלכם
-
בכמות ההופעות שלכם
-
האם אתם אומנים בתחילת דרכם
-
האם ההופעה שלכם יוצרת אצל הקהל חווייה מרגשת ומשמעותית
-
בערך הויזואלי והעיצובי של הדיסקים שלכם
נהדר!!ומגיע בדיוק שניה לפני שאני מדפיסה את הדיסק השישי שלי….תודה רבה
בשמחה. ובהצלחה!
אחלה כתבה,
הייתי בהתלבטות הזאת לפני כמה חודשים עם דיסק ילדים שלי.
חזקת אותי ונתת כיוון מצויין איך ולאן לכוון את המכירות.
תודה דן
בשמחה דן. ודווח על תובנות ומסקנות – כשיהיו לך!
אשמח להמלצות/הצעות איך ואיפה להדפיס כמויות קטנות ( בסביבות 100X4 ארבע אלבומים כל אחד ב 100 יחידות ) באיכות טובה ובמחיר ידידותי ?
הי דוד, מציע שתשאל את השאלה הזו בקבוצת הפייסבוק "יחצינו לאן". יש שם 3500 מוזיקאים שיש להם ודאי המון ניסיון בעניין והמלצות רלוונטיות.