מופע השקה מוצלח: איך עושים הופעת סולד אאוט ולא מפסידים את התחתונים

את הפוסט הבא כתב לכם עמרי נובל, מנהיג להקת עמרי נובל והאצילים. הלהקה השיקה את אלבומה השני "בפנוכו" וזה היה מופע השקה מוצלח. עמרי כותב "ניתוח אירוע", ומספר על התהליך שהוביל למופע השקה מוצלח. אני חושב שדרך המחשבה, תוכנית העבודה שלו והטיפים שהוא נותן על הדרך, יכולים לעזור לכל מוזיקאי, שמתכנן הופעות בכלל ומופעי השקה בפרט.

מופע השקה מוצלח - עמרי נובל והאצילים

**

לפני כחודש ערכנו – עמרי נובל והאצילים – את מופע ההשקה לאלבום השני שלנו "בפנוכו".

כשאני יושב לכתוב כעת, לאחר מופע ההשקה של האלבום השני שלנו ('בפנוכו' – עמרי נובל והאצילים), אני חושב על כל ההחלטות והצעדים, שהביאו להצלחת הארוע.

עמרי נובל והאצילים Everybody's Gone הקליפ הרשמי

מה זו "הצלחה" במופע ההשקה?

דבר ראשון, כדי שנוכל לדעת איך לפעול לקראת מופע השקה מוצלח, חייבים  קודם כל להגדיר מהי "הצלחה"

מבחינתי,  הצלחה במופע ההשקה תחשב אם:

1.  תוכן = חווייה 

מופע ההשקה יהיה יהיה בעל תוכן ייחודי לעומת הופעות אחרות (ברמה המוזיקלית, הרגשית, החווייתית), שיערב את הקהל כמה שיותר, ויעניק חווית משתמש END2END של גוד טיים!

2.  קהל

תהיה נוכחות גדולה של הקהל

3.  תקציב

לא להפסיד את התחתונים

 

האם עמדנו במשימות?

אקצר לכם ואציין שכן, עמדנו בכל המשימות. מבחינתנו זה בהחלט היה מופע השקה מוצלח.

המופע היה מאוד מושקע ברמת חווית המשתמש והתוכן, או איך שאומרים אצלי בעבודה: "הלקוח/הקהל במרכז". עשינו סולד אאוט 149 כרטיסים, ואשכרה לא הפסדתי יותר מדי כסף.
אני לא כותב זאת כדי שתגידו לי שאני אלוף (אני יודע את זה לבד..), אני כותב כדי לתת כלים למי שחולם לעשות מופע השקה מוצלח.

 

קצת רקע עלי/עלינו

ב 2015 הוצאתי את אלבום הבכורה שלי ולא עשיתי מופע השקה, לא לסינגלים ולא לאלבום. מהסיבה הפשוטה: פחדתי. לא היה לי מספיק ביטחון וניסיון. והכי חשוב – חוסר אמונה בעצמי.

אבל כן הקמתי את ההרכב שלי, כדי לתמוך בהופעות של האלבום.

מאז אנחנו חוגגים החודש 4 שנים.

״גוד טיים!״ זו החוויה שתקחו מאיתנו. בין אם זה בהופעה, עם חברים, ברכב או בבית. אנחנו עושים מוזיקה לאנשים כמונו, על מה שמדבר אלינו, על החיים שלנו, על הערכים שלנו.
שילוב של גיטרות גיבסון, גרוב בס תופים, קלידים מרגשים ושירה כריזמטית. בעברית, אנגלית, חשמלי, אקוסטי, מקורי או קאוור. אנחנו מופיעים בכל הארץ בפאבים, מועדונים, אירועי תרבות, קיבוצים, רדיו וטלויזיה, במה גדולה או קטנה – אנחנו נעשה ״גוד טיים!״

את מופע ההשקה סגרתי מראש כחצי שנה לפני, ב"בית היוצר". הפחד הגדול שלי היה להופיע מול אולם ריק.לכן ההחלטה האסטרטגית הראשונה הייתה:

איך להתייחס למופע ההשקה

בדיון הרכב שהיה לנו, החלטנו שמופע ההשקה הוא מבחינתנו "אירוע חתונה".

למה חתונה? חתונה זה אירוע מחייב, ברמת ההתייחסות אליו, ההפקה הנדרשת וההכנות. (האולם, המוזיקה, הגימיקים, האורחים וכו')

זה זמן טוב להגיד, שכמותג "עמרי נובל והאצילים", אני מגדיר אותנו כ"גוד טיים!" ולכן חתונה מתחברת לערכי המותג שלי.

 

העבודה בפועל – ההפקה

העבודה בפועל על המופע החלה 3 חודשים וחצי לפני שעלינו לבמה. פעלנו לפי 3 מטרות ההצלחה שהגדרנו (לעיל): (1) תוכן; (2) קהל; ו-(3) תקציב

 

1.  תוכן = חווייה

כיצד נפיק מופע בעל תוכן חווייה ייחודי לעומת ההופעות האחרות שלנו – ברמה המוזיקלית, הרגשית וכו'?

חשבנו מה אין לנו היום בהופעה שיכול לשדרג את החוויה בזמן ההופעה, והתחלנו להפיק תוכן חווייתי בהתאם:

 

א.  וידאו ארט

(1) הכנתי 14 קטעי וידאו במצגת Power Point שיתאימו לכל שיר (חלקם עלילתיים, חלקם אבסטרקטיים)

(2) בחזרות תרגלנו את זמן ההטענה ואת הווייב שזה מייצר.

(3) ב-3 הופעות שלפני מופע ההשקה, תרגלנו את הוידאו ארט והחיבור שלו למוזיקה על הבמה, כדי לבוא מוכנים

 

ב.  לחבר את הקהל וכמה שיותר

אם נצליח לחבר את הקהל כמה שיותר, בזמן מופע ההשקה, החווייה שלו תהיה יותר גדולה.

חשבנו על  שלושה אלמנטים חווייתיים:

(1) סלפי קהל

זה מחבר, זה מקרב וזה הוכיח את עצמו בהופעות הקודמות שלנו. לקח לנו זמן להבין מתי בדיוק יהיה נכון לעשות את זה כדי שהקהל יישאר לעמוד, אבל זה עבד! (ותודה לשירי רווה על הרעיון!)

(2) תחפושות ענק

רעיון גאוני של אבי (הגיטריסט). כיון שהמופע הוא כמו חתונה, למה שלא ייכנסו אנשים בתחפושות וירקידו אנשים ויחלקו להם זוהרים ומתנות? 

התגובות היו בהתאם. אנשים אוהבים מתנות, אווירת מסיבה. כשאריה רוקד איתך, זה לא משנה אם אתה בן 9 או 60, זה מגניב, וזו חוויה שזוכרים.

מופע השקה מוצלח - תחפושות ענק

(3) מכונת בועות

השתמשנו במכונת בועות בשיר אחד בלבד (כדי לא לשרוף את רגעי השיא). זה השיר הכי מרגש שלנו, ורצינו עוד טוויסט קטן, שיהיה אפשר לגעת במוזיקה

ג.  אורחים מוזיקליים

כולם מארחים. זה לא משהו ייחודי. אני רציתי לארח זמר מאוד מוכר שאני אוהב, ואנחנו באותו אזור מוזיקלי. אבל מנהליו דרשו 2000 ₪ וזה לא בתקציב (סעיף 3 זוכרים?).

כשאין תקציב הולכים קרוב וחינם. לכן אירחתי את אחי הגדול רועי, שבגללו אני בכלל עושה מוזיקה. וגם את נגן הסקסופון חגי ברטל. (למי שתוהה "למה לא שילמת להם?" אז לאחי עשיתי ים בייביסטר על הילדים שלו, ולחגי – ובכן הוא הכיר במופע ההשקה את אהבת חייו. כן כן, אשכרה הכירו במופע ההשקה אז טכנית הוא חייב לי…)

 

ד.  הגעתם? "הגוד טיים" התחיל

המופע היה ביום חמישי בערב, והיה לי חשוב לתת תחושה איך שנכנסים ששבוע העבודה הסתיים ומתחיל הסופ"ש. כיוון שהמוזיקה שלנו הולכת טוב עם אלכוהול והמופע הוא "חתונה", חילקנו לכל אורח בכניסה צ'ייסר חינם בכוס ממותגת, שהכנתי לכבוד המופע.

חווית משתמש מרגע הכניסה תוך חיבור למותג.

 

ה.  מופע פותח

רציתי לחשוב ולפעול אחרת לעומת מה שכולם עושים. לא עניין אותי, שאמן יחמם אותנו עם גיטרה/קלידים, כיון שזה לא משרת את המטרה שלי.

לכן אחרי הרבה דיונים, החלטנו ללכת על הפעלת קהל במצגת מצחיקה, שבשיאה משחק "חבילה עוברת". למה חבילה עוברת? כי לאלבום קוראים "בפנוכו" ולשחק חבילה עוברת, שיש בפנים מרצנדייס חינם (כמו כובע, חולצה, מדבקה) משרת אותי ברמה האומנותית (בהקשר של האלבום) וכן ברמת המיתוג.

 

ו.  באנו לעבוד

את השיעור הזה לקחתי בבית ספר של "פול טראנק" הענקיים אחרי שהייתי בהופעה שלכם:

גם כשאתה לא מנגן, אתה צריך להפעיל את הקהל: למחוא כפיים והם ימחאו איתך. בהופעה אנחנו לא נחים בהופעה, והקהל עובד איתנו. וקהל מעורב זה קהל מגיב, זה קהל שמפרגן ובא להופעה הבאה.

 

2.  קהל

היה לנו חשוב שתהיה נוכחות גדולה של הקהל. בחוזה של בית היוצר הם מציינים שפחות מ 50/60 איש, המקום נראה ריק וזה מבאס. ובאמת, יצא  לי לראות הופעות השקה בבית היוצר עם נוכחות דלה, וזה מאכזב.

להביא קהל זו הייתה המשימה הכי מאתגרת. הנה הפעולות שעשינו לפי לוח זמנים:

א.  שלושה חודשים לפני ההופעה

הכנתי קובץ ובו 3 עמודות (נספח 1)

  • טור 1 – אנשים שבטוח באים כמו משפחה קרובה ורחוקה
  • טור 2 – חברים וקולגות, שלדעתי קיימת סבירות של 70% שהם באים
  • טור 3 – מי הייתי רוצה שיבוא אבל קיים עליו סימן שאלה (כאלו שהקשר איתם פחות הדוק)

הרשימה כללה בסופו של דבר 60 שמות שהיו הבסיס שלי לקהל האנשים

נספח 1: נספח חלוקת קהל לפי יכולת הגעה לארוע (קליק להגדלה)

ב. חודשיים לפני ההופעה

פרסמתי פוסט ראשון בנושא בפייסבוק – בפרופיל האישי ובדף שלי – תמונה של  לוגו ההרכב, SAVE THE Date ותאריך המופע. בלי יותר מדי מידע מפרט על מה הולך להיות (כי הדברים לא היו סגורים לגמרי). הפוסט זכה לחשיפה מאוד יפה

ג.  חודש וחצי לפני ההופעה

  • התקשרתי לכל קרוביי המשפחה (15 איש, משפחה של אשכנזים…) וסיפרתי להם על המופע כדי שיישרינו את התאריך
  • פניתי לחברים קרובים וקולגות בהודעה אישית בפייסבוק וכן בשיחות פנים אל פנים במפגשים חברתיים (שלחתי בערך 50 הודעות אישיות)

ד.  חודש לפני ההופעה

שלחתי הודעות אישיות – ואני מתכוון ממש אישיות – לחברים, קולגות ומכריי פייסבוק, שהנחתי שיעניין אותם לבוא להופעה. משהו כמו 150 הודעות. כלומר, עד כה הזמנתי באופן אישי – בין אם בטלפון, שיחה פרונטלית והודעה בפייסבוק. בערך 215 אנשים.

חשוב לציין לא פניתי סתם למי שחבר שלי בפייסבוק אלא רק למי שידעתי שזה רלוונטי עבורו.

ה.  שבועיים לפני ההופעה

שלחתי הודעת תזכורת אישית – רק למי שהגיב לי בהודעה חוזרת (נספח 2)

נספח 2:דוגמא לפנייה במייל אישי (קליק להגדלה)

ו.  שבוע לפני ההופעה

שלחתי תזכורות למי שהגיב לי, אם הוא טרם רכש כרטיס.

ז. לאורך כל הזמן

דאגתי לפרסם בפרופיל שלי הכנות לקראת ההופעה: או תמונה מתוך חזרה, שאחי התארח כדי להתאמן על שירים, או סרטונים פשוטים של 20 שניות – רק כדי לייצר באזז

ח. תכפילו ב-4

חשוב לציין שכתבתי עליי אבל התהליך היה כמעט זהה אצל יתר החברים בהרכב אז תכפילו ב 4 אנשים ובסוף תגיעו למספרים.

לסיכום

עשינו סולד אאוט 149 כרטיסים. חלוקת הקהל באירוע הייתה 30% משפחה, 15% תומכים מוזיקליים, 30% חברים, ו-25% קולגות מהעבודה. ככה שנגענו בכלל אוכלוסיות היעד שאנחנו מוקפים בהם בחיינו.

אי הצלחה

הכשלון שלנו, ואני בכוונה משאיר אותו לסוף, הם בנושא הניו מדיה, קמפיינים ורימרקטינג. כל הכרטיסים שנמכרו, נמכרו אולד סקול. כלומר לא דרך קמפיינים בפייסבוק/יוטיוב, אלא מפנייה אישית ותזכורות למי שהביע עניין.
כך שלקחתי את הטכניקה של הפייסבוק ויישמתי אותה בעולם האמיתי, דרך הטלפון, הודעה וכו'.
השקעתי סכום לא מבוטל בקמפיינים בפייסבוק ויו טיוב חודש וחצי מראש לקהלים חדשים זה לא הביא שום מכירת כרטיס ופה אני אישית נדרש לשיפור.

 

3.  תקציב

איך לא להפסיד את התחתונים… לאורך כל הדרך חשבתי שאני עלול להפסיד כמה אלפים טובים. לשמחתי יצאתי במינוס סמלי מאוד (מסמך הוצאות נספח 3)

נספח 3: נספח עליות מופע השקה

אם לא הרווחתי כלכלית אז מה כן הרווחתי?

  • הרווחתי 65 אנשים חדשים לרשימת הדיוור שלי (באחוזים הגדלתי את הרשימה ב 30%).
  • ייצרתי תוכן בתמונות ווידאו שיעזור לתיק העבודות שלי לפירסומים שונים.
  • האמירה כאמן עצמאי שעושה סולד אאוט נראית הרבה יותר טוב מול כל גורם עסקי, שארצה לעבוד איתו בעתיד.
  • הרווחתי עשרות פוסטים בפייסבוק בימים שאחרי ההופעה, עם תמונות ותיוגים. אנשים רצו לחלוק את הכיף שהיה להם עם אחרים.
  • הרווחתי אייטמים בבלוגים ואתרים שסיקרו את ההופעה.

 

לסיכום

האירוע עלה לי בערך 5550 ₪. מבחינת הכנסות אני ממש צמוד לסכום הזה. אם ניקח בחשבון, שחולצה שהדפסתי, גם אם לא נמכרה כעת, היא תימכר בהופעה הבאה, אז בשורה התחתונה לא הפסדתי. גם לא את התחתונים.

 

שילוב כובעים

במופע הזה חבשתי מספר כובעים: אמן, יחצ"ן ומפיק. זו המון אחריות והמון עבודה מאחורי הקלעים: כדי לתאם את הזמנת החולצות, לאסוף את התחפושות, להתאמן על השירים, להכין וידאו ארט ועוד.

יש המון משימות קטנות, שבד"כ עושים אותן אנשים אחרים ובנפרד. איתגר אותי לעשות הכל לבד, וזה כמובן גם חסך כמובן לא מעט כסף.

אני ממליץ לקחת על עצמכם כ"כ הרבה דברים כאלה, רק אם יש לכם רמת מחוייבות גבוהה מאוד. אני אישית למדתי הרבה על התהליך ואני אפילו אשמח להפיק עוד אירועים ברמה הזו.

למופע ההשקה שכרתי שני עובדי הפקה שיעזרו לי בזמן שאני על הבמה , זה היה חשוב מאוד להצלחת המופע (נספח 4 מראה את חלוקת המשימות שלהם)

כל משתתפי האירוע בין אם צלמים או עוזרי הפקה קיבלו שיחת תדרוך ודפי משימות כי כשאני על הבמה, אני על הבמה.

נספח 4: נספח משימות לביצוע עוזרי הפקה (קליק להגדלה)

 

Speak Your Mind

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.