אתם כבר יודעים: הכנת סטליסט מעולה להופעה היא קריטית ליצירת החוויה הנכונה אצל הקהל שלכם.
על השאלה הגדולה איך להרכיב את רשימת השירים והסדר שלהם בסט-ליסט כתבתי בעבר בפוסט: 10 טיפים ליצירת הסט-ליסט המושלם להופעה שלכם
אבל איך בפועל תבנו את הדף של הסטליסט, כדי שכל הנגנים על הבמה יידעו בדיוק מה לנגן ומתי? מה ואיך צריך להיות כתוב שם כדי שהחוויה שתכננתם לקהל שלכם – אכן תתרחש?
על זה כותב אופק "אומניוס" נוי בפוסט האורח שלפניכם.
צילום: אייל פאר
אופק "אומניוס" נוי הוא הגיטריסט בלהקות המטאל Azazel ו-Switchblade. במרץ 2016 אירחתי אותו בבלוג במסגרת פרוייקט האושפיזין שלי, בו אירחתי מוסיקאים הפעילים בדף העסקי של הבלוג לראיון קצר. כאן תוכלו לקרוא את הראיון.
**
אז עבדתם קשה לקראת הופעה, אתם סגורים פיקס על השירים שלכם, קבעתם סט אדיר שיעיף את הקהל שלכם לגלקסיה אחרת… אתם מגיעים לבמה, עושים סאונדצ'ק מדהים, מוכנים לתת את התו הראשון… ואף אחד לא זוכר באיזה שיר מתחילים.
הו למי גדול שבשמיים, לו רק היה מסמך שמפרט בצורת רשימה את הסט! מין set list שכזה…
לאחרונה צצו בפיד שלי מספר בלתי מבוטל של סטליסטים מהרכבים מוכרים (מה זה אומר עליי, לא הייתי רוצה לחשוב) וכמה נקודות בהם תפסו לי את העין מיד. בהמשך אתן שתי דוגמאות. הראשונה מהרכב קטן ולא מוכר בשם מטאליקה, השניה של לינרד סקינרד.
מה שהפתיע והרשים אותי במיוחד בשני הסטליסטים האלה, מלבד הברור מאליו, היה הנגיעות הקטנות, ההתייחסות לכל דבר שחשוב שיהיה ברור, אבל מצד שני ההיעדר של שום דבר שלא קריטי שיהיה שם…
אבל נגיע לזה… בואו נתחיל מהמובן מאליו.
המובן מאליו:
1. סטליסט מודפס
לא אכפת לי כמה שנים למדתם קליגרפיה, הדבר האחרון שאתם רוצים לשמוע שניה לפני כניסה זה צעקה מאחד מחברי הלהקה "מה כתוב כאן? Scareway two harvest?"
2. שמות השירים בכתב גדול ומרובע
אני יודע שאתם צעירים ויפים ועוד רואים טוב, אבל על במה חשוכה ממרחק אף אחד לא מבין את הכתב המסולסל והיפה הזה.
פונט קריא וברור מרחוק יציל אתכם, כששכחתם אם הכניסה הגדולה היא עכשיו או בשיר הבא.
כתב גדול, מודגש וברור – כי אף אחד לא רוצה להיות המשקפופר על הבמה.
3. מתי הפסקות/חילופי כלים/כיוון
כמה פעמים יצא לכם, הזמרים, שהתחלתם את ההפסקת-מים-ולנשום הקצרה שלכם, בלי שאף אחד מהנגנים האחרים לקח את הבמה לשעשע את הקהל בינתיים? או שבדיוק נגמר הסולו עם האלפעתאלפים (מונח מדעי מדויק) בנדים והקטע אחריו קלין טהור וחלומי ואם לא תוודאו שהכל מכוון עומד בפניכם מאפה-צדפות-אכול-כפי-יכולתך?
נכון יהיה ממש באסה אם באמצע שאתם מכוונים, המתופף ייתן את הספירה להתחיל?
אני יודע שלמצוא מתופף שאשכרה יודע לקרוא (ולספור עד 4!) קל בערך כמו למצוא חד-קרן חי, אבל בואו לפחות נעשה את המאמץ…
סטליסט של מטאליקה
עד כאן המובן מאליו. עכשיו כשדיברנו על הפיל שבחדר, בואו נתמקד בדברים המיוחדים באמת כאן.
הדברים המיוחדים באמת כאן:
1. ספירה
נכנסים כאן אחרי 4 מכות? 2? 3?
למה להזיע להיזכר את זה אם כתוב לכם?
2. דיבור
חשוב לדבר עם הקהל באמצע, והרבה. עם כל הכבוד, אם הייתי רוצה לשמוע את האלבום נטו, הייתי עושה את זה בבית עם האורות כבויים ומתעלל באיברים המיוחדים שלי.
ציון זמנים לדיבור בסטליסט לא רק יזכיר לכם לעשות את זה, אלא גם יכריח זמר ביישן שקצת רוצה להתחמק מזה, לדבר בזמן שכולם מחכים שיסיים… או לנגן אחר בעל תושיה למלא את הדממה המעיקה.
(מה הדברים עצמם שצריך להגיד או לא להגיד, זה כבר נושא לשיחה אחרת לגמרי…)
3. סולואים
זמן מוגדר לסולואים, אילתורים ושאר ירקות.
רק תזכרו שהמטרה היא להראות כימיה בין הנגנים ולהעצים את החוויה באילתור, לא להראות כמה מהר אתם יכולים לנגן.
היחיד שרוצה לשמוע 64 תיבות של חלקי-32 זה האידיוט על הבמה שמנגן אותן.
4. כל זמן שהזמר מדבר זה זמן לכוון לשאר
כל זמן שיש סולו זה זמן לשתות ולנוח לזמר.
פזרו אותם בשכל במהלך הסט ויהיה לכם גם זמן להרגע באמצע.
5. תאורה, מחשב וכל השאר
פתיחות מהמחשב, קטעים של הקראה, סימנים עיקריים של תאורה (פירוטכניקה??) – את עיקרי הדברים שווה לכתוב.
סטליסט של לינרד סקינרד
עוד הצעות שלא מופיעות בסטים אבל אפשר להכניס:
1. שם הרכב והופעה
אם יש כמה הרכבים לערב או אם אתם מתכוננים לכמה הופעות, בטוח תתבלבלו אם לא תכתבו את זה.
2. טמפו/סולם של שירים
תלוי מאוד בהרכב ובמי זוכר מה, לפעמים שווה להכניס את אלה ליד השמות של השירים.
3. הערות פנימיות
הבאסיסט תמיד שוכח סלייד בכניסה לשיר הזה והגיטריסט תמיד שוכח לעצור את התו? תכתבו לו ליד השיר שיזכור.
4. רשימת הדרנים
שירים שמוגדרים מראש על תקן "אם יהיה זמן" או "אם יזרום" בצד, שברור שצריך לתאם עם כולם לפני שמבצעים אותם.
5. זמנים
רובנו מוגבלים בזמן סט בהופעה, אז שווה לכתוב ליד כל מקטע מרכזי בסט בערך כמה זמן פנימה אתם אמורים להיות.
זה יעזור לכם להחליט אם יש זמן להדרן או אם צריך לוותר על שיר (במיוחד בהפקות ששמות לכן מסך קטן עם סטופר לצד הבמה, שיברך אותן השד).
**
יחד עם כל הדברים האלה – תזכרו שסטליסט צריך להיות פשוט וברור לקריאה, בלי טיפת מידע מיותר כדי שלא תצטרכו למיין בין השטויות כשאתם מנסים להבין איפה אתם בסט.
שמתי לכם כאן סטליסט שאנחנו ב-Switchblade השתמשנו ב-Power of the Night Fest. להשראה.
אני מקווה שחבריי להרכב לא יעקרו לי את המעיים על שחלקתי אותו עם זרים… בכל זאת, אתם נראים אנשים שאפשר לסמוך עליהם.
סטליסט של סוויצ'בלייד
קחו מזה רעיונות, תבואו מוכנים, תבואו קשוחים, חזקים ובעלי און אינסופי… ואחרי שעשיתם את כל זה אל תשכחו לתת הופעה אדירה!