10 טיפים ליצירת הסט-ליסט המושלם להופעה שלכם

אני מקבל לא מעט מיילים ממוסיקאים, שרוצים להתייעץ או לשאול שאלות בענייני קידום הקריירה שלהם כמוסיקאים. אני שמח לקבל מיילים כאלה ומנסה לענות עליהם – או ישר במייל תגובה, או בפוסט מפורט יותר בהמשך. אז תמשיכו לשלוח לי שאלות שאתם מתחבטים בהם

הנה דוגמה לשאלה כזו: 

"שלום ברק, קוראים לי משה (שם בדוי. ב.ו.), אני קורא את הבלוג שלך כבר תקופה ארוכה ורוצה להודות לך על השירות הנפלא שאתה עושה, הבלוג הוא קריאה מרתקת.

יש לי שאלה שאני מתחבט בה המון. הלהקה שלי מופיעה בצורה קבועה לפחות פעמיים בחודש, אבל למרות זאת אני לא "סגור" על הסטליסט שלנו. לפני כל הופעה אנחנו קובעים סטליסט כמו "שמרגיש" לנו באותו הרגע ואני מרגיש שאנחנו מפספסים ככה.

ומכאן שאלתי: האם לדעתך יש חשיבות לסט-ליסט ולמיקום השירים? ובכלל – איך בונים את הסט ליסט המושלם?
תודה רבה מראש! משה."

אז בשביל משה (שם בדוי) ובשביל כולכם, הנה

10 טיפים ליצירת הסט-ליסט המושלם להופעה שלכם

1.  אין כזה דבר סט-ליסט מושלם אחד

אתם חייבים להתאים את הסט-ליסט שלכם לכל אירוע ולכל קהל. אתם לא יכולים לתכנן אצ אותו סט ליסט למופע ישיבה ומופע עמידה, להופעה בבר ולהופעה באולם קונצרטים, להופעה בפני סטודנטים והופעה בפני בני 30 פלוס וכו'. 

 

סט ליסט של ברוס ספרינגסטין
סט ליסט של ברוס ספרינגסטין

 

2.  תכננו מראש

סט-ליסט לא קובעים 5 דקות לפני תחילת ההופעה. בטח לא בצורה ספונטנית בזמן ההופעה "לפי איך שזה מרגיש". מי שעושה את זה לא מבין את ההבדל התהומי בין ספונטניות לבין חלטורה. אבל אל דאגה, הקהל מבין.

תחשבו על זה: אין שום סיבה מדוע אתם מקדישים ימים על גבי ימים לקביעת סדר השירים הנכון באלבום שלכם, אבל מחלטרים את את הסט ליסט להופעה בין הסאונדצ'ק לעלייה לבמה. .

הקדישו זמן ומחשבה ליצירת הסט-ליסט. עשו זאת לפחות יום אחד לפני ההופעה. בלחץ של לפני העליה לבמה אי אפשר באמת להקדיש זמן לקביעת סט ליסט אולטימטיבי. 

הבינו מי הקהל ומה המקום ובנו את הסט-ליסט בהתאם. בחנו כל מיני אופציות אילו מהשירים שלכם ייכנסו ואילו לא. סדרו את השירים בצורה שהכי נראית לכם נכונה, ואח"כ ערבבו הכל ונסו עוד אפשרויות.

 

3.  זורם ושוטף

סט-ליסט מושלם חייב לזרום. צריך שיהיה הגיון במעבר בין שיר לשיר. רק ככה הקהל ייהנה מהמופע כולו.

אם יש לכם כמה שירים שהם לדעתכם שיאים, חשוב שתציבו את השירים הנכונים לפניהם ואחריהם, להבליטם וכך למקסם את הפוטנציאל הגלום בהם. 

אני הייתי מציע למקם את השיאים בתחילת הסט ובסופו, ואם מדובר בסט ארוך, גם איפושהו באמצע הסט.
כי אנשים הכי זוכרים את הפתיחה ואת הסיום של הופעות. אם הפתיחה והסיום הם זכירים ומשובחים – ההופעה תיחרת בזכרון הקהל. 

סט ליסט של הפו פייטרז
סט ליסט של הפו פייטרז

 

4.  מגוון מבחינת אנרגטית

יש המון להקות שהרוב הגדול של השירים שלהם דומה מבחינת האנרגיה (לרוב איפושהו באמצע בין שיר סופר-אנרגטי לבלדה רגועה).

הסיבה היא פשוטה: זה הגרוב שנוח לכם לנגן או בו נוח לכם להלחין.

אחת התוצאות השכיחות בהופעות של להקות שמחלטרות את הסט ליסט בלי מחשבה מוקדמת, היא שהם פשוט "זורקים פנימה" את השירים שהכי טובים בעיניהם. אממה, רוב השירים הכי טובים בעיניהם הם שירים באותה רמה אנרגטית. התוצאה – הופעה שרובה חד-גונית. 

או במילים אתרות: אתם אולי תהנו אבל הקהל ישתעמם.

לכן, גוונו את ההופעה שלכם בשירים בכל רמות האנרגיה, מסופר-אנרגטיים עד רגועים. נסו לא לנגן בזה אחר זה שירים שנשמעים דומה. 

מצד שני, אל תקפצו כל הזמן בין הרגוע לאנרגטי. זה מעייף עד מעצבן.

הדרגתיות זה שם המשחק.  

 

5.  אל תשכחו את אורך ההופעה

יש מקרים בהם מכתיבים לכם את אורך ההופעה, למשל בפסטיבלים או בשואוקייסים, או כשאתם מופיעים בערב עם עוד להקות, ויש מקרים בהם אתם קובעים את אורך ההופעה. 

תכננו את הסט ליסט כך שיתאים לאורך הסט שבחרתם או שהוכתב לכם. אתם יודעים כמה בערך נמשך כל שיר שלכם, אז בחרו כמות שירים בהתאם. 

אל תשכחו כמובן לחשב פנימה את הזמן של הדיבורים בין השירים ואת המעברים המוסיקלים.  

ככלל אצבע אני מעדיף הופעות של כ 70-75 דקות + אולי עוד הדרן. גם אם יש לכם עוד המון שירים טובים והקהל לגמרי איתכם, אני מציע לכם לחתוך אחרי הזמן הזה. 

תמיד עדיף להשאיר את הקהל עם טעם של עוד מאשר עם תחושת מיצוי.

סט ליסט של הביטלס
סט ליסט של הביטלס

6.  תכננו את המעברים בין השירים.

מתן תשומת לב למעברים בין השירים הם פעמים רבות ההבדל בין מופע טוב למופע סופר-מקצועי.

החליטו מראש איך אתם עושים את המעברים בין שיר לשיר:

  • מתי תחברו בין שני שירים ואיך תעשו את החיבור ביניהם 
  • מתי תיתנו מקום למחיאות הכפיים של הקהל
  • מתי תדברו עם הקהל (רמז: כשנגן העוד או הקמנצ'ה צריך לכוון את הכלי – זה זמן טוב לדבר עם הקהל. כנ"ל כשהגיטריסט מחליף גיטרות) 

החליטו מה אתם אומרים לקהל בכל הפסקת דיבור כזו: לציין את שמות הנגנים ולהודות לסאונדמן ולמקום; לספר להם קצת את הסיפור שמאחורי השיר שהם עומדים לשמוע או קצת עליכם; לשווק את הדיסקים ושאר המרץ' ולהמריץ אותם להרשם לרשימת הדיוור שלכם וכו'. 

אל תשכחו גם להחליט מראש מי אומר את הדברים האלה לקהל. 

הדבר האחרון שתרצו זה שתיקות מביכות בין השירים.

 

7.  השיר הראשון = דייט ראשון

השיר הראשון של ההופעה הוא כנראה הרגע הכי משמעותי בהופעה. זה הרושם הראשוני שאתם יוצרים בדייט שלכם עם הקהל.

שווה לזכור שאם אתם במקרה עדיין לא אייל גולן או שלום חנוך, כנראה שחלק גדול מהאנשים בהופעה שלכם לא מכירים מראש וביסודיות אתכם ואת המוסיקה שלכם.

יש לי הרבה מה לומר לכם על השיר הראשון, מה הוא צריך להיות כדי לעשות את הרושם הנכון, ואני אשמור את זה לפוסט נפרד.

כאן אסתפק בכך שאומר לכם שאתם חייבים להתייחס לשיר הראשון כמו את לדייט ראשון:

  • אתם לא יכולים לדבר על עצמכם בלי סוף (השיר חייב להיות קצר ובלי סולואים מיותרים)
  • אתם צריכים להיות אנרגטיים אבל לא היפר-אקטיבים (שיר אנרגטי אבל לא מהשירים הכי אנרגטיים שיש לכם)
  • אתם חייבים לתת לדייט שלכם גם לדבר (לסגור את השיר בצורה ברורה שמאפשרת מחיאות כפיים, לא לחבר אותו עם השיר השני ולא לסיים אותו בצורה לא ברורה עם איזה מהלך הרמוני לא פתור)

שימו לב: אל תשכחו שבמקרים רבים, השיר הראשון משמש לעבודה של הסאונדמן למיקסום הסאונד שלכם. לכן, יש מקרים בהם שווה לשקול לשים את שיר הפתיחה "האמיתי" שלכם – דווקא בשיר מס' 2.

סט ליסט של בוב דילן
סט ליסט של בוב דילן

8.  השיר האחרון = המפץ הגדול

תסיימו בפיצוץ.

השיר האחרון הוא הדבר שהכי ייחרת בזכרון הקהל אחרי ההופעה, יחד עם השיר הראשון.

רבים נוהגים לסיים ב Crowd Pleaser – שיר שהקהל אוהב, אולי השיר הכי מוכר שלכם או שיר חזק מאוד שנחרת בזכרון. 

ביחרו שיר ברמה האנרגטית הכי גבוה שיש לכם, כזה שישאיר אתכם חסרי אנרגיה אחריו.

אתם רוצים שהקהל יסיים עם אדרנלין גבוה, ירקוד, ישיר, ימחא כפיים, לא ייתן לכם לרדת מהבמה. אתם רוצים שהקהל ייצא בתחושה שחבל שזה נגמר ושהיתה הופעה קצרה מידי. 

אם ככה הקהל ייצא מההופעה שלכם – הוא יגיע להופעה הבאה שלכם וגם יגרור עוד חברים איתו. ועל הדרך הוא יעצור בדוכן המרץ' שלכם.  

 

9.  אל תשכחו את הקידום והשיווק

כשאתם מתכננים את הסט-ליסט, סמנו לכם שני מקומות במהלך ההופעה בהם תספרו לקהל על הדברים הנהדרים שמחכים להם בדוכן המרץ' שלכם, וכמובן על המוסיקה החינמית שאי אפשר להשיג אותה בשום מקום אחר שהם יקבלו במייל, אם רק יירשמו אותו כמובן בדפי ההרשמה בדוכן המרץ'.

סט ליסט של שלום חנוך
סט ליסט של שלום חנוך

10. בלת"מים תמיד יהיו

כל מי שמתכנן תוכניות עבודה, יודע שהמציאות לפעמים מכתיבה שינויים בזמן אמת. ככה גם בקביעת הסט ליסט.

לא משנה כמה עמלתם ויצרתם סט ליסט שאמור היה להיות מושלם לקהל ולמקום, יש בלת"מים. חשוב מאוד להרגיש כל הזמן את הוייב של הקהל.

אם מכל מיני סיבות, הקהל לא מגיב כמו שרציתם ותכננתם שיגיב, נכון יהה שתבחנו שינוי הסט ליסט בהתאם. 

לכן תכינו מראש עוד כמה שירים אקסטרה ותחליפו אותם עם כמה מהשירים שתכננתם לסט ליסט, כדי שלא תתקעו עם סט ליסט שלא מתאים לוייב. 

 

בהצלחה

Comments

  1. אני דווקא יוצרת מופע ספוקן וורד (משלב גם מוזיקה אבל זה לא העיקר בו) ובכל זאת מצאתי את העצות שלך מאד שימושיות. תודה!

    • רציתי גם לשאול איך לדעתך בוחרים הדרן? או שמה שקראת לו פה שיר אחרון, הכוונה להדרן או לשיר האחרון שלפני ההדרן?

      • השיר האחרון אינו ההדרן, רחלי. 

        ההדרן הוא שיא שצריך להכין, אבל לדעת שאולי לא תנגנו אותו. ככזה, לא מדובר בשיר שהוא "מאסט". 


        איזה שיר לשים כהדרן? זה שיר "שלך", כזה שאת בוחרת ללא כל שיקולים – רק בגלל שאת אוהבת אותו, ושלא נמצא לו מקום בסט-ליסט.

        למשל:
        זה יכול להיות שיר מאלבום/תקופה קודמת, שלא מתאים לווייב הכללי של ההופעה ושל יתר השירים, או דווקא שיר חדש, שעדיין לא ניסית אותו בהופעה. זה יכול להיות שיר קצר יותר, אינטימי יותר וכד'.

  2. דלית זיו says

    תודה ברק על פוסט מדוייק ושימושי. חשבתי על הנושא בעבר, בדקתי ותכננתי ובכל זאת הוספת פה עצות שגורמות לי לחשוב מחדש

  3. איזה יופי של מאמר. אומר הרבה ומצליח להשאיר אותי כקורא – ממוקד. תודה

    וקצת חח עצמי 🙂 אני שמח שבדיעבד, יישמתי זאת במופע הבכורה שלי

    • תודה אלון! יופי לשמוע שככה היה במופע הבכורה שלך. 

      מעניין לדעת: האם באמת הקדשת זמן לקביעת הסט ליסט? ובזמן אמת באמת הרגשת שהמופע זורם ושאתה מצליח "לגעת" באנשים? קיבלת תגובות בעניין? 

  4. רז סקלס says

    תודה, אני חושב שנגעת בכל דבר חשוב שיכול להיות

    🙂

Speak Your Mind

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.