12 מוזיקאיות מנוסות נותנות עצות-זהב למוזיקאים בתחילת דרכם. חלק א

לפני מספר שבועות פרסמתי בשני המשכים את הפוסט "12 מוזיקאים מנוסים נותנים עצות-זהב למוזיקאים בתחילת דרכם". שאלתי 12 מוזיקאים מנוסים שתי שאלות, שלדעתי כל מוזיקאי בתחילת הדרך היה שמח לקרוא את התשובות להם:

1. דבר אחד שחבל שלא סיפרו לך בתחילת דרכך כמוזיקאי

2. עצה חשובה אחת ממך למוזיקאים בתחילת דרכם.

בשני הפוסטים ההם, פרסמתי את תשובותיהם של אהוד בנאי, גילי יאלו, עומר קליין, יוסי סאסי, חן רותם ("סגול 59"), יהודה עדר,  מיקי גבריאלוב, יהודה קיסר, יוסי פיין, שי מאסטרו, דוד ד'אור ושי בן צור.

יעל ברונשטיין, מוזיקאית מבטיחה בתחילת דרכה, פנתה אלי בשאלה סופר-לגיטימית: מדוע לא נכללו גם מוזיקאיות מנוסות בפוסט. עניתי לה את שעניתי (אחזור כאן בקצרה: פניתי רק למוזיקאים מנוסים שייעצתי להם, או למנהליהם, בעבר. למרות שעבדתי ואני עובד עם הרבה מוזיקאיות צעירות ומוכשרות,  מסתבר שייעצתי עסקית למעט מוזיקאיות מנוסות. פניתי למוזיקאים מנוסים לא מעטים, ובהם אותן מוזיקאיות מנוסות איתן עבדתי. פרסמתי את התשובות של כל אלה שענו לי.)

זרקתי ליעל את הכפפה, והצעתי לה לאסוף תשובות ממוזיקאיות מנוסות, ואני אשמח לארח את הפוסט אצלי בבלוג.

יעל הרימה את הכפפה ונרתמה למשימה במהירות ובהתלהבות. היא צירפה אליה את נהדי לזר, איתמר ברנשטיין ושירה ז. כרמל (שגם משתפת מניסיונה כמוזיקאית) ויחד הם הכינו את הפוסט הזה.

12 מוזיקאיות מנוסות נשאלו את אותן 2 השאלות ששאלתי בפוסטים המקוריים. שאלות שלדעתי כל מוזיקאי בתחילת הדרך היה שמח לקרוא את התשובות להם.

לטעמי חשוב שאת התשובות שנתנו המוזיקאיות הללו, יקרא כל מוזיקאי בראשית דרכו.

בחלק הזה, תוכלו לקרוא את תשובותיהן של נרקיס, דנה ברגר, מאיה בלזיצמן, חן לוי, שירה ז. כרמל ודורון טלמון.

בחלק השני והאחרון של הפוסט, תוכלו לקרוא את דברי החוכמה והניסיון של 6 מוזיקאיות נהדרות נוספות: אסתר רדא, דניאלה ספקטור, גל דה פז, טל גורדון מאיה איזקוביץ' ואיה כורם

קריאה מועילה!

**

היה לי חשוב להכין את הפוסט הזה כי למוזיקאיות יש המון מה לספר ולומר, ולפעמים הסיפורים שלהן מביאים זווית אחרת מגברים – שעבורי, כמוזיקאית צעירה, מזכירה לי את החוויות שלי ואת השפה שלי ושל עמיתותי.
כי אנחנו שומעים המון שאין מוזיקאיות ואיפה הן, ושזה עולם גברי, ואני יודעת שלי יש מודליות מופלאות, שאני לומדת מהן כל הזמן, וראוי שהן יקבלו את המקום שלהן באופן שווה. (אולי במיוחד מול הטענות שזה עולם גברי – הגיע הזמן לשמוע עוד משהו.
כי אני מחפשת אותן בפרונט.
כי אני רוצה לראות עוד ועוד מאיתנו.
כי הן גיבורות תרבות בשבילי.
כי כמוזיקאית צעירה אני מחפשת למי לשאת עיניים.
כי כדי להציב מטרות, כדאי שתהיה קריאת כיוון.
כי אני חלק מקהילת מוזיקאים ומוזיקאיות יוצרים ויוצרות, שעוקבת אחרי הבלוג הזה.
כי היה לי חשוב לקחת אחריות על יצירת ייצוג שווה במקום בו ראיתי שאני לגמרי יכולה, בכוחות עצמי, לדאוג לכך.
כי אני חושבת שעדיף לא לחכות שמישהו אחר יממש בשבילי את מה שחשוב לי.

תודה רבה לכל הנשים המופלאות שתרמו מזמנן בנדיבות רבה וכתבו לפוסט הזה, ולברק על הפתיחות לארח אותו.

**

נרקיס


צילום: פייסבוק

1. דבר אחד שחבל שלא סיפרו לי בתחילת הדרך כמוזיקאית

שהאחריות לצמיחה הן של קהל והן של פעולות היא של האמן, וכמה שיעבדו איתכם אנשים מקצועיים לגבי יח"צ הופעות וכו', הדרייב הפנימי של הכל זה האמן.

אז כדאי להיות קשובים לקול הפנימי, לראות את העתיד שלכם, איך זה יהיה, לאן תרצו עוד להגיע, מה השאיפות הכי גדולות שלכם –  

ומשם ללכת אחורה, ולחשב איזה פעולות אני צריך לעשות היום בכדי להגיע לאני העתידי שלי.

הכל זה באמת עבודה פנימית והקשבה ואחר כך קל יותר ליישם טכנית.

 

2. עצה חשובה אחת ממך למוזיקאים ומוזיקאיות בתחילת דרכם

להתבונן איפה תרצו להיות עוד 5 שנים מהיום. 5 שנים מהיום זה מלא זמן. תראו את עצמכם שם ותחקקו את התמונה הזו בראשכם. זה העתיד שלכם.

בהצלחה!

 

דנה ברגר

דנה ברגר: 12 מוזיקאיות מנוסות נותנות עצות-זהב למוזיקאים בתחילת דרכם
צילום: ליאור ברגר. פייסבוק

1. דבר אחד שחבל שלא סיפרו לי בתחילת הדרך כמוזיקאית

שאי אפשר לנוח אף פעם…

זה לא מקצוע של זרי דפנה…

את צריכה כל הזמן ליצור ולייצר, להמציא את עצמך כל פעם מחדש. לכן הכי חשוב זה באמת לאהוב את הדרך עצמה. מכיוון שהיא אף פעם לא נגמרת. היא אינסופית.

 

2. עצה חשובה אחת ממך למוזיקאים ומוזיקאיות בתחילת דרכם

נסו תמיד לזכור פרופורציה. אנחנו לא מנתחי מוח… אנחנו מוזיקאים. שום דבר נורא לא יקרה אם הסינגל יצא ביום ראשון הבא.

חשוב לזכור שאתם היזמים, היוזמה היא המנוע קדימה. כל הזמן לחשוב על הדבר הבא.

שיתופי פעולה עם אמנים אחרים זו ברכה.

לא להתרגש מביקורות בעיתון (לטוב ולרע).

לדעת לנהל את עצמכם ולרדת לאותיות הקטנות של העניינים אבל גם לדעת להאציל סמכויות ולסמוך על אנשים (יש לבחור רק אנשים טובים שבאים מאהבה).

והכי הכי חשוב – לזכור שזו זכות גדולה לשיר לאנשים, להיות איתם שם עם המוזיקה ברגעים של החיים שלהם ולחבר אותם ללב שלהם.

 

מאיה בלזיצמן

מאיה בלזיצמן: 12 מוזיקאיות מנוסות נותנות עצות-זהב למוזיקאים בתחילת דרכם
צילום: עדי עופר. פייסבוק

1. דבר אחד שחבל שלא סיפרו לי בתחילת הדרך כמוזיקאית

תחילת דרכי כמוזיקאית הייתה בגיל 7 אז אני לא חושבת שיש משהו שלא סיפרו לי.

מעולם גם לא ציפיתי מאף אחד שיספר לי מה אמור לקרות. אני חושבת שלהיות נוכחת ברגע ובמקום שאת/ה נמצאים בו, זה הכי חשוב. כי אין טעויות ב"מקצוע" הזה. זה הכל חלק מדרך החיים שלך.

 

2. עצה חשובה אחת ממך למוזיקאים ומוזיקאיות בתחילת דרכם

ההצעה שלי למוסיקאים היא אף פעם לא לעמוד במקום. תמיד להמשיך לחפש ולשאול את עצמך מי את/ה בתור מוסיקאי, בתור אומן ובתור בן אדם לאורך החיים והקריירה.

ושהצלחה לא נמדדת תמיד בגודל הקהל או הכסף שאת/ה עושה. הצלחה היא מאוד אישית ויכולה להיות משפט יפה שהצלחת להלחין, טייק שירה שמרגש אותך או כל דבר קטן שהצלחת לעשות ולא קרה קודם לכן.

ושצריך לדעת להנות מהרגעים האלו שבדרך.

 

חן לוי


צילום: פייסבוק

1. דבר אחד שחבל שלא סיפרו לי בתחילת הדרך כמוזיקאית

בדיעבד, אני חושבת שאם יש דבר אחד שהייתי שמחה לדעת ולהתייחס אליו יותר ברצינות היא הנראות החיצונית השיווקית והדיגיטלית.
אני מתכוונת למחשבה על האומנות שלי במונחים של עסק – מיתוג, תוכנית עבודה, קהל יעד, צוות, חלוקת תפקידים ועוד ועוד.
יש מודעות יותר גדולה לזה היום, אולי אפילו טיפה יותר מדי 🙂
עבורי כאמנית מוסיקאית יוצרת שכל רצונה היה ליצור ולייצר – ביטלתי את האמירות הללו אז והשקעתי את כל כולי בליטוש האמנות שלי.
לצערי ללא שיווק ומיתוג אין לזה ערך, והאומנות לא פוגשת את הקהל במימדים שהייתי רוצה.
אותן האנרגיות והמשאבים שאנחנו משקיעים באמנות שלנו צריכים להיות מושקעים גם בנראות החיצונית.
היום אני למודת ניסיון ואכן משקיעה לא מעט אנרגיות, זמן ומשאבים בנראות.
האתגר כרגע הוא לנסות לג׳נגל בין העולם הפנימי היצירתי לבין העולם בחיצוני השיווקי 🙂 בכל מקרה אל תזלזלו בזה – תשקיעו מחשבה באופן שבו אתם פונים לקהל שלכם, בגרפיקה, בנראות של האתר, בפעילות של עמוד האמן, תהיו יצירתיים בעשייה הזו בדיוק כמו שאתם יצירתיים ביצירת המוסיקה שלכם!
מצאו את ההנאה מההתעסקות הזו ואל תסבלו ממנה – אם אתם סובלים מלכתוב פוסט בפייסבוק, הקהל מרגיש!
אפילו אם זה ייקח זמן – חפשו את הקול שלכם, הוא שם, רק צריך סבלנות 🙂

 

2. עצה חשובה אחת ממך למוזיקאים ומוזיקאיות בתחילת דרכם

העצה הכי טובה והיחידה שאני נותנת גם לעצמי בעתות משבר היא – להתמיד! התמדה היא שם המשחק. תמיד יש בלת"מים או פסטיבל שלא התקבלנו אליו או ווניו שנורא רצינו להופיע בו ולא חוזרים למייל שלנו, וההתמודדויות הללו עלולות להוציא את הרוח מהמפרשים.

בסיבוב הראשון שלי עם הלהקה שלי דאז היו כל כך הרבה דברים שהשתבשו וההתמודדות עם כל השרפות שהייתי צריכה לכבות בעצמי הכריעה אותי, והפסקתי להופיע לשנתיים מהטראומה 🙂

אחרי שנתיים כשניגשתי למלאכת ההופעות והקידום העצמי בשנית הגעתי כבר בגישה שכלום לא ילך חלק. אני אעשה את המיטב שלי ואקווה לטוב אבל חשוב לא להתאכזב אם דברים שלא בשליטתי יוצאים משליטה.

המחשבה הזו שיחררה אותי מהציפיות שלי מעצמי והרוח במפרשיי עדיין נושבת. לעיתים היא נושבת חזק יותר ולעיתים היא נושבת חלש יותר אבל אני משתדלת כל הזמן להיות בעשייה, ליצור, לשתף פעולה, לחקור ולהתמיד!

 

שירה ז. כרמל (האחיות לוז)


צילום: אורי סגל. פייסבוק

1. דבר אחד שחבל שלא סיפרו לי בתחילת הדרך כמוזיקאית

שהרבה קלישאות מוכיחות עצמן כנכונות. למשל – דברים באמת יכולים לצאת מהקשרם בראיונות. גם אם המראיינת נורא נחמדה, תפקידה של העורכת הוא למצוא את הפאנץ׳ העסיסי בכל ציטוט. לכן כדאי לחשוב מעט ולנסח את הדברים לאט (וקצת בזהירות) כדי לא למצוא אח״כ כותרות וציטוטים מביכים.

ועוד משהו חשוב – זה לא באמת טראגי גם אם זה כן קורה 🙂

 

2. עצה חשובה אחת ממך למוזיקאים ומוזיקאיות בתחילת דרכם

זו עצה גם למוזיקאיות לא בתחילת דרכן:

המוזיקה שאת עושה היא שלך, אבל היא שייכת גם לאחרות – לקהל שמאזין, לעולם.

הקהל הזה יכול להיות גם תובעני, ולפעמים יתנהג כאילו יש לו בעלות עלייך, או כאילו הוא רוצה חתיכה ממך (בתרגום מאנגלית).

יש הרבה מוזיקאיות שזה מפריע להן, (וכמובן שזה יכול באמת להגיע לרמות קיצוניות כשמגיעים לרמות סלב) אבל גם לפני שאת ממש סלב, ברגע שהמוזיקה שלך יוצאת לעולם היא מקבלת חיים משלה ומגיעה לאנשים ופוגשת אותם. וכך בשלב מסוים יהיו מעריצות שיבואו וירצו חתימה, או סתם להגיד משהו (או לשמוע ממך משהו) אחרי ההופעה.

ראיתי הרבה קולגות שמתקשות עם זה, וכמובן שאת לא חייבת לעשות דברים שלא נעימים לך, אבל חשוב להבין שזה נובע מכך שהמוזיקה שלך חשובה להן והפכה לחלק מהחיים שלהן, כך שאתן חולקות משהו גדול ומשמעותי יחד!

הרזוננס הזה הוא דבר מופלא, והוא הסיבה שבני אדם צריכים מוזיקה, כך שיש לחגוג אותו בכל מפגש. (כך לפחות אני רואה את זה.)

 

 

דורון טלמון (ג'יין בורדו)


צילום: פייסבוק

1. דבר אחד שחבל שלא סיפרו לי בתחילת הדרך כמוזיקאית

וואו כמה דברים לא ידעתי בתחילת דרכי. עקרונית זה בסדר לא לדעת כי לומדים מטעויות וצריך להעיז לטעות.

באתי מסביבה פחות מושכלת מוסיקלית אז נעזרתי בחכמים ממני.

כן היה לי חשוב ללמוד ולסמוך גם על עצמי ולא להיות תלויה באחרים. משחק של איזון.

 

2. עצה חשובה אחת ממך למוזיקאים ומוזיקאיות בתחילת דרכם

יש לי כמה עצות:

להתייעץ וללמוד כל הזמן. כלומר לא רק להוכיח לכולם כמה אתם טובים, אלא לא להפסיק לרכוש כלים.

ביטחון זה דבר נרכש תרוויחו אותו לאט לאט, אי אפשר שיום רביעי יגיע לפני יום שלישי בשבוע ואי אפשר להתחיל את ההופעה העשירית בהופעה הראשונה.

תאמינו בעצמכם ואם לא מאמינים באמת (תמיד יש ספקות) אז לא להאמין ולעשות בכל זאת.

להתמיד בנחישות ולהבין שזה לא אמור להיות קל, וזה בסדר. קל זה לא מעניין.

להנות מהדרך! נשמע קלישאה אבל הזיכרונות הקטנים של הפעם ההיא שהופעת מול 3 אנשים והיה צחוקים, זה הקסם שנותן אנרגיה למסע המתמשך הזה. כי כשמגיעים לקצה הר קולטים עוד שרשרת הרים מולכם. ככה זה בכל דבר בחיים נראה לי בכל אופן.

 

Speak Your Mind

*

four × 2 =

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.